zoveel te vertellen.. - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Jonathan Torre - WaarBenJij.nu zoveel te vertellen.. - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Jonathan Torre - WaarBenJij.nu

zoveel te vertellen..

Door: jsvandertorre

Blijf op de hoogte en volg Jonathan

21 Juli 2010 | Palestina, East Jerusalem

Er gebeurt heel veel :)
Na 2 dagen met wat internet&televisie (beide deden het niet, internet soms een uurtje) ben ik weer online :).
Hier wat korte punten, die ik deze dagen verder wil uitwerken, keep in toch
- bidden&voetbal
Ik heb nu 2x 's avonds meegedaan met voetbal. De eerste avond scoorde ik een stuk of 4x en de tweede keer was ik vooral defensief nodig. Opvallend was dat de 1e avond er de oproep tot gebed klonk vanuit de moskee en dat er niets gebeurde (we waren met ongeveer 14 mannen en 1 vrouw -Engelse-). Dus ik dacht oh hier zijn ze niet echt fanatiek moslim want ze voetballen ipv van bidden. Toen ik dat navroeg bleek dat de oproep tot gebed een gebedsoproep is maar dat het gebed ook kan plaatsvinden tussen de oproepen en niet alleen tijdens de oproep. Dus het zegde niet heel veel over het religieusgehalte. De tweede avond was het niveau hoger en was ik actief in de verdediging. Toen opeens tijdens de wedstrijd (we spelen uren op een - verlicht - asfaltveld van een school) ik rechts keek en 3 mannen gingen bidden. Later sloot een vierde zich nog aan. Dat was dus ff anders. Fantastisch dat er dan ook tijd wordt gemaakt voor gebed. Ik zie dat niet gebeuren in NL. Dat ik tijdens een potje voetbal ff stop om te bidden. Heel mooi bidden voor een kleine tussenruimte voor de schooldeur.

- dagje Jeruzalem&klaagmuur
De tweede keer bij de klaagmuur was beter dan de 1e keer. De 1e keer was toen ik rond 04.00 bij aankomst zocht naar me Citadel (ook dan wordt er gebeden&geslapen in de vertrekken). Ik heb foto's gemaakt en creëerde wat spanning met een Orthodoxe Jood met Nike Air Max :) die aan het bidden was. Ik maakte een foto van het geheel en hij zag het. Toen wilde hij zien dat ik geen foto had gemaakt, dat klopte. Na navraag bij 3 Joodse collega's was hij overtuigt en ging verder in gebed. Ik ging ondertussen in gesprek met wat Joodse kinderen en op de foto met een orthodoxe Jood.

- dagje Summercamp
Het werken in het HAGAR-project is heel leerzaam: je komt bij mensen thuis, geamputeerde benen, suikerziekte, werkongelukken van alles komt langs. Het is triest te zien hoe mensen met suiker een been kwijtraken vanwege de beperkte middelen hier. het is goed dat HAGAR materiaal kan leveren, kennis en een luisterend oor om het leven van deze mensen te verbeteren. Aan de andere kant is het niet helemaal mijn ding vanwege mijn onderwijsachtergrond. Daarom mocht ik 2 dagen meedraaien in een summercamp in een Palestijns kamp. Dat was meer mijn ding en weer een nieuwe ervaring :). Nou een ervaring was het zeker. Ik mocht na eigen keuze meedoen bij het sportgedeelte.Ik kwam in een lokaal met meer dan 20 jongens en in de gang 2 blauwe dunne matten (bekend van gym). Er stonden een paar jongens in de rij en een ander deel bleef in het lokaal. De eerste deed spontaan een salto en de conclusie was dat dat niet echt geschikt was en de matrassen wat te hard. Dus kwamen er 2 bij wat zachtere. Maar ik hen geen salto's meer gezien die dag. Als buitenlander krijg je natuurlijk extra aandacht. Ze wilde voor mij gelijk een piramide maken die redelijk lukte tot er 1 viel (zie foto). Na het 10 minuten aangezien te hebben vond ik het tijd de situatie te verbeteren als echte Hollander. Dus ik stelde voor in beperkt Arabisch. Ik neem 10 jongens mee in het lokaal en jij neemt er 10 op de gang. Zodat iedereen aandacht kreeg en er ook meer toezicht was. Dus ik deed een kennismakingsspel van kinderkamp en stoelendans en daarna wisselen van helft. Na de break gingen we nog voetballen buiten en was mijn naam definitief gevestigd.
Later ben ik op donderdag nog een x gegaan maar toen was het een kort programma vanwege de examenuitslagen hier en dat betekent feest dus om 11.00 was het programma klaar. Zaterdag gaan we nog zwemmen..mannen en vrouwen gescheiden. En me V.S.badhanddoek blijft mooi thuis :).

- Shadid&Palestijnse verkiezingen
Ook hier net als in Libanon, Beiroet hangen in de kampen en op straat veel posters van Shahid, martelaren. De posters zijn redelijk oud. Maar het confronteert je wel met de situatie hier. Ik moet zeggen dat de sfeer hier goed en open is. Maar ergens is deze situatie ook wankel zo heeft de geschiedenis ons geleerd. Ik heb verhalen gehoord over afrekeningen na de verkiezingen en burgeroorlog hier na de verkiezingen in 2006. Als je voor Hamas had gestemd in West-Bank dan kon je dat maar beter stilhouden...een kogel in je knie wil niemand. Wij hebben problemen met de coalitie maar hier hebben we meer democratische problemen.
Op 1 plek hingen veel Shahidposters en ook een vrouw (dat schijnt 6-7x gebeurd te zijn) dus ik vroeg hoe dat kwam. Bleken we dus op de weg te rijden waar de Israeli's Nabloes inreden normaal gesproken dus hier kregen ze een "warm" onthaal...vandaar dus ook de posters.

- Isa of Keffir of toch allebei?
Met mensen over het geloof praten is geen probleem want met inshallah (als Gods het wil) Salaam Aleikum (Gods vrede toegewenst) Ketikh alafi (Ik wens je gezondheid van God toe..- vrij vertaald red.-) is God en religie sterk verweven in het leven (zie ook bij voetbal) en natuurlijk de oproep tot gebed vanaf de moskee.
Maar hoe leg je het uit aan een moslim? Wat zeg je wel en wat zeg je niet en hoe zeg je het, wanneer zeg je het? Bijvoorbeeld als ze zeggen jullie zijn ook moslims? Of we geloven hetzelfde? Of het is logisch om moslim te zijn want Mohammed was de laatste? Of Jezus is niet gekruisigd, een slechte man die door Allah gemaakt was alsof het Jezus was die hing daar..?
Allemaal uitdagingen en best moeilijk eigenlijk. Maar openingen zijn er :).
Kinderen krijgen hier het ook al vroeg mee dus ook een kind van 12 denk ik vroeg mij of ik in Allah geloof daar kon ik wel ja opzeggen, hield ik van Allah? ik antwoordde met ik hou van Isa. Dat was niet het goede antwoord een kind liep weg alsof ik een vies woord zei en de ander noemde me Keffir (ongelovige) wat niet klopt omdat christenen en Joden mensen van het Boek zijn en geen Keffir. Maar de reactie en afkeer op Isa en het andere geloof was duidelijk bij hun al binnen gekomen..

- AH look-a-like gevonden
Speciaal voor Pascal ;). Zoals veel mensen weten die buiten NL en Europa komen is het fenomeen supermarkt niet
overal even sterk uitgewerkt. Ook hier zijn er vooral kleine lokale supermarktjes met wat spullen. Geen luxe van allerlei rijen&schappen vol Euroshopper, Fair-Trade, biologisch vlees..hier kan je kiezen uit lokaal, Arbaisch, Europees, Joods of van de settlements (nederzettingen)als je geluk hebt. Er is wel een AH look-a-like waar ik erg blij ben. Er is hier bv ook pindakaas (geen Calve) maar wel Remiasausen :D.
De look-a-like zit vlak bij ons centre en ik kom er dus regelmatig.

- Tour gemist, donderdag Tourmalet
De Tour heb ik voor een deel gemist. Contador die de gele trui "pikte" van Andy Sleck bv maar woensdag was de satelliet gemaakt (gesloopt nadat een NL per se BVN wilde maar toen zo de instelling veranderen dat er niets meer was om te ontvangen.) Later door die NL ook samen met mij gemaakt (ik had een mini-rol dat snap je..). Dus ik had de Tour terug en zag donderdag een vrij slappe etappe waarin nogmaals bevestigt werd dat Schleck en Contador de sterkste zijn en Rabo 3e en 6e kan worden :).

- Arabische gastvrijheid&drinkcultuur
Dit moeten de NL goed lezen vind ik. De vriendelijkheid en gastvrijheid hier is ontroerend. Echt een contrast met de NL kom-na-het-eten-langs-mentaliteit voor een uurtje. Hier is een soort stramien te zien. Je biedt je gast koffie (sterk en niet echt lekker) water en sap. In verschillende volgorde. (vaak binnen 15-30 minuten) Als je ze alle drie gegeven hebt heb je het goed gedaan en je gastvrijheid getoond. Ook met eten wordt extra gemaakt want er kan altijd iemand langskomen. Zo zie je bijvoorbeeld een kind snel het huis uit glippen voor sap voor de gasten en dan later binnenglippen en het serveren.
Het meest typerende was een man waar we op huisbezoek waren en hij gaf ons sap. Later in een andere kamer fruit (hele schalen perzik en pruimen) met de opmerking "ik hoef niet te zeggen eet maar want je bent hier thuis dus je mag alles pakken -vrij vertaald-) en daarna vertrokken we en wat zegt de man: "sorry dat ik jullie geen koffie heb kunnen aanbieden" pardon! drinken gekregen en fruit en dan sorry zeggen als je geen cafe hebt gegeven..typerend! Sommige zullen nu denken dat is cultureel of dwangmatig. Het is veelal oprecht en ik ben er van overtuigt dat dit een verbetering voor de NL cultuur van gordijnen dicht en ieder zijn of haar eiland. Trouwens de families wonen hier ook vaak bij elkaar eentje zelfs eentje met 50! verdeeld over een aantal verdiepingen. Zeg maar een heel jaar familieweeekend. Misschien dat familiebanden belangrijk(er) zijn dan wetten of dingen die door mensen ver weg worden gezegd..

- Barcelona of Real Madrid
Op een of andere manier is iedereen voor Barcelona of Madrid (voetbalclubs) sommigen zeggen vanwege het niveau van deze clubs (met Israëlisch voetbal heeft men niet veel..&Palestijns voetbal bestaat dat wel..??) andere zeggen vanwege het moslimverleden van Spanje of het anti-Joodse karakter daar?!..
Ik ga uit van het eerste en vind het ideaal want ik ben een grote Barcafan en in ons kikkerlandje is het vooral Ajax-Feyenoord maar hier is het Barca en Madrid. Ook op dit gebied zal ik me hier dus wel thuis voelen :). Als je hier in Barcelonashirt loopt vraag je veel duimpjes los nog van het hello, how are you, whats your name..

- de avonden
De avonden zijn het minst leuk voor me, omdat er zeker na de eerste paar dagen veel internetproblemen zijn (wel internetcafe in de buurt), de TV niets boeiends uitzend en alleen 's avonds Nabloes in gaan ook niet mijn ding is tot nu toe. De voetbalavonden zijn daarom een verademing, msn, jullie berichten, boeken en DVD's. Dit zijn ook de zwaarste momenten soms. Gelukkig is mijn beste vriend Jezus hier wel en wordt je door de moskee erop gewezen toch niet vergeten te bidden haha..dus combineer ik het gewoon :).

- Palestijnse menukaart
we zijn 1x uit eten geweest met de andere Nederlanders (we zijn met 3) en de Palestijnse menukaart is bijzonder, omdat ze het Arabisch vertalen naar het Engels maar hun Engels echt onvoldoende is. Swoarmha bv kan je lezen maar later dan weer als shoarmwa en er zijn fantastische creaties :). De meeste ben ik helaas al vergeten. Ook een schoenenwinkel heeft groot op z'n gevel staan Shose, met Pull and Beer (staat waarschijnlijk voor trek aan en draag..)

- Mohammed had hoeveel vrouwen?
ALs je met moslims praat merk je hoe divers de interpretaties zijn van het geloof. Bijvoorbeeld hoeveel vrouwen had Mohammed, ik dacht minimaal 9. Maar hier hoor ik 16 of 40. Waarom hij er meer had dan 4 weten sommige niet en anderen zeggen het dat Mohammed er meer dan 4 (sommige zeggen 40) omdat hij voor ze wilde zorgen. Hij was een lopende NGO laten we zeggen. En Moslims zien ons veelal ook als Moslims. Ja oke Jezus ging niet aan het kruis, en was geen Zoon van God maar wij hebben de profeet erbij. Het essentiële en fantastische van Jezus is hier onbekend. En dat uit te leggen op een goede manier vraag veel tact. Ik ben nog niet verder gekomen dan Gods liefde te vertellen via het verhaal van de verloren zoon en was vooroordelen over het christendom weg te halen (Islam is deel van je hele leven en christenen hebben dat niet). Ook over hoeveel vrouwen je mag hebben zijn diverse meningen. De standaardgedachte is 4 maar eentje vertelde me dat je er maar 1 mag hebben want je mag 4 vrouwen ALS je ze allemaal gelijk behandeld maar dat kan helemaal niet dus mag je maar 1 vrouw hebben. Dit was inderdaad de uitleg van een vrouw..

Asalaam Aleikum, Gods vrede toegewenst from Nabloes

  • 21 Juli 2010 - 17:01

    Danilo:

    hee meneer ist een beetje leuk daaro
    niet teveel chhchchchchc's gehoord
    najaa fijne vakantie,

    Danilo

  • 21 Juli 2010 - 19:43

    Pascal:

    Ik ben benieuwd naar de AH look-a-like

  • 22 Juli 2010 - 16:13

    Maaike :

    Joost:)
    je hebt er weer een mooi verslag van gemaakt, hoop dat je het nog een beetje na je zin hebt.
    wat een mooie foto's trouwens, leuk om te zien

    groetjes,
    liefs maaike

  • 22 Juli 2010 - 21:03

    Nadine:

    Al weer veel gedaan zo te lezen, erg vermakent;) Leuk foto's!! Ik zit aan me computer geklemt om je volgende avondturen te lezen, tot de volgende.
    Groetjes Nadine

  • 23 Juli 2010 - 12:36

    Adri En Joge:

    Hallo Joost, vanuit Denemarken een groet van ons. We zien dat er in jouw omgeving veel dingen zijn die je aan het denken zetten. Veel plezier verder.

  • 25 Juli 2010 - 19:36

    Annette D.:

    probeer maar gewoon een Jood met de Joden te zijn en een Palestijn met de Palestijnen - dat was een goed advies van Paulus - en Jezus maakte ook geen onderscheid
    Gods zegen en een goede tijd verder!

  • 25 Juli 2010 - 19:53

    Piet Duivestein:

    hoi Joost. nou nou, jij maakt ook wat mee zeg.
    de groetjes uit suriname. hier is het lekker relaxt. een heerlijke dienst meegemaakt vanmorgen. en al een paar mooie plekken gezien. groetjes van de duifjes.

  • 25 Juli 2010 - 20:19

    Paulien:

    en jij dacht dat het misschien niet boeiend genoeg was om wat over op te schrijven ;)

    Je bent tot zegen daar, blijf in Zijn aanwezigheid en geniet van je tijd daar.

  • 25 Juli 2010 - 21:44

    Petra:

    Aandachtig al je belevenissen bijgelezen. Mijn ogen vliegen over het scherm, fijn om zo in detail op de hoogte te worden gebracht.
    Dankbaar dat je tot zegen mag zijn voor de mensen daar, 'n lichtpuntje in het donker.
    Met gebed om je heen, veel liefs en de brooche

  • 26 Juli 2010 - 08:42

    Arianne:

    Wat heerlijk om je verhalen te lezen. En aan de foto's te zien heb je het naar je zin.
    Gods zegen.

  • 26 Juli 2010 - 09:02

    Agnes:

    Ha Joost,

    Boeiend om te lezen over zo'n geheel andere cultuur als in Nederland. Zoals wij wat kunnen leren over de gastvrijheid van de mensen daar hoop ik dat jij ze wat kunt laten zien van de liefde van Jezus. Goede tijd verder!

  • 31 Juli 2010 - 17:24

    Wim Sas:

    Hoi Joost, het schiet alweer aardig op voor je. Ik kan mij je frustatie begrijpen, dat je de mensen zoveel zou willen vertellen maar dat de waarheid je niet in dank wordt afgenomen. Of .... men durft er niet voor uit te komen. Laten we maar zeggen: God kent hun hart.
    Nog veel zegen de laatste dagen.
    Groeten Wim.

  • 01 Augustus 2010 - 20:08

    Hylke & Co:

    Ha Joost,
    Erg interessant om te lezen wat je allemaal meemaakt. Uiteraard zien we zo nu en dan wat op tv over de gebieden waar je zit, maar dat biedt toch maar een heel algemeen beeld. Wat jij ervaart en op schrijft, is daar een mooie aanvulling op. Nog 8 dagen zie ik aan je reisstatus en dan weer naar hier. Cultuur schok?, vast wel. Arie, Alie en de kids komen over 5 dagen weer thuis, net zoals bij hen wens ik je een veilige terugreis.

  • 03 Augustus 2010 - 19:37

    Gerard Van Sabben:

    Hallo Joost
    Knap gedaan een reisverslag op deze manier. Gods Zegen toegewenst

    Gerard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jonathan

4 weken naar Nabloes in vooral een gehandicaptenproject, erg spannend&leerzaam!

Actief sinds 10 Juli 2010
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 22907

Voorgaande reizen:

12 Juli 2010 - 09 Augustus 2010

Start van een droom

Landen bezocht: