Hoe ging het verder met de kerstdagen? - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Jonathan Torre - WaarBenJij.nu Hoe ging het verder met de kerstdagen? - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Jonathan Torre - WaarBenJij.nu

Hoe ging het verder met de kerstdagen?

Blijf op de hoogte en volg Jonathan

03 Januari 2014 | Palestina, East Jerusalem

Hoe ging het verder?
Kerstnacht in Betlehem was erg bijzonder. Of zoals in Nederland het zei “ik ken Betlehem alleen uit de bijbel maar jij loopt er nu gewoon rond!”. Het was een goede ervaring om er juist dan te zijn. Ik stond uren in de kou te wachten om de geboortekerk in te mogen. Het is een herinnering om te koesteren. We reden met de groep in een militaire jeep naar de geboortekerk. Dat is weer typisch iets van hier. De rijder was een zoon van een politicus en die kan via via deze auto krijgen. Ze reden met grotendeels geblindeerde ramen en konden ondertussen bevriende politie de hand schudden terwijl ze in het verleden boetes hadden gekregen vanwege geblindeerde ramen. Dus dat is ook zoals het hier gaat: familie en relaties zijn erg makkelijk en soms essentieel.
Het leukste voor mij was eigenlijk eerder op de dag om zoveel mensen te zien van de reis van Augustus we hadden mensen uit Hebron, Jeruzalem, Ramallah, Betlehem en allerlei landen uit de wereld. We hadden zelfs nog even een skypecontact met Argentinie wat erg leuk was.
Op de 25e heb ik contact gelegd met een Nederlandse die getrouwd is met een Palestijnse en hier in de buurt een coffeecafe heeft. Daar waren meer Nederlanders en internationals die elkaar snel weten te vinden. Er was een heerlijke Palestijnse lunch om de eerste kerstdag mee te beginnen. Daarna was er een grote mars van de scouting in het dorp waarbij wij ook meeliepen. Onder het motto:laat een kaarsje van hoop branden voor de rechten van de Palestijnen. Hierbij ontmoeten we nog vele bekenden van de reis uit Augustus wat erg leuk is. Ik kreeg gelijk de uitnodiging om me aan te sluiten op tweede kerstdag naar een deels vernietigd dorp uit 1948 vlakbij en een bezoek aan de Bedoeïenen die steeds meer verdrongen worden in beperkte leefgebieden te wonen na zo lang hun levensstijl te hebben kunnen uitvoeren. Als je hier een beeld van wil krijgen kijk dan naar
https://www.facebook.com/AngelaJerusalem en http://www.youtube.com/watch?v=gOxwVlGn0R4
Het is altijd heftig hoe de geschiedenis van een heel gebied structureel omgezet wordt en een kwetsbare groep langzamerhand wegzakt in een opgelegde levensstijl die niet de hunne is.

Sorry dat ik niet veel updates geef. Hopelijk geven de foto's op FB wat meer indrukken.

Masalaam Joost

• 04 Januari 2014 - 12:34

Agnes Van Der Putten:

Leuk weer iets van je te lezen Joost. Nog een goed tijd daar.